LIFE




Håller på att titta på det japanska "ungdomsdramat" LIFE från 2007. Jag har bara tre avsnitt kvar och jag sliter mitt hår i frustration över hur hopplöst det ser ut just nu. Kanske bara är jag som är ovanligt känslig men den här serien är verkligen hemsk. Så mörk och olycklig och nästan helt utan ljusa stunder. Hur mycket kan en person tåla?

LIFE är en dramaserie på 11 episoder och är baserad på mangan med samma namn. Serien handlar om Ayumu, en high school-elev som precis börjat på en ny skola. Hennes bästa vän har nyligen tagit livet av sig efter att ha misslyckats med att komma in på samma skola som Ayumu. Strax innan hon begick självmord anklagade hon Ayumu för att vara orsaken till att hon inte kom in på skolan. Anledningen är oklar men beror sannolikt på att hennes egen studietid gick åt till att hjälpa Ayumu med hennes läxor eftersom hon inte var lika duktig som sin vän.
Ayumu anklagar sig själv för sin väns död men bestämmer sig ändå för att börja på skolan som de båda eftertraktat. Det börjar bra och Ayumu kommer överens med alla och blir dessutom kompis med den populäraste flickan i klassen, Manami. Dock upptäcker hon snart att Manami gärna använder sin makt och status till att mobba vem som än råkar irritera henne det minsta. Genom ett missförstånd och en lögn får även Ayumu Manami emot sig och helvetet sätter fart. Resten av klassen ser på och lärarna blundar för sanningen. Ayumu måste själv kämpa mot mobbningen (och för sin överlevnad), men det blir inte lätt eftersom Manami visar sig vara en riktig mästarinna på manipulation.

Jag tycker att serien är riktigt bra. Kanske aningens överdramatisk men inte alltför orealistisk. Den är som sagt väldigt hemsk och man blir onekligen arg av att se på den. Tre avsnitt kvar för min del nu, den måste sluta lyckligt!
Hela serien finns faktiskt att se på youtube i hela, ouppdelade episoder och med engelsk text. Varje avsnitt är ca 35 min långt.

KOMMENTARER TILL INLÄGGET:
Jummi Von Minji skriver...

SV~tack så mycket :)

Datum: 2011-03-21 Tid: 06:53:47
URL: http://fukami.blogg.se/
Cecilia skriver...

SV: Jo, som tur är har nästan all snö försvunnit igen! Yay!



Usch, verkar vara en jobbig serie att kolla på, inte riktigt min grej.

Datum: 2011-03-21 Tid: 09:40:18
URL: http://mylifejapan.blogg.se/
RonjaZorina - Digitala illustrationer skriver...

Känner att jag måste kolla på den där serien, trots att den egentligen är tvärtemot all anime jag brukar kolla på. Men den verkar ruskigt bra! :)

Datum: 2011-03-21 Tid: 16:16:49
URL: http://ronjazorina.blogg.se/
RonjaZorina - Digitala illustrationer skriver...

Svar: Hmm, vad konstigt! Det står ju ingenstans att det skulle vara anime och ändå fick jag totalt för mig det! :P



Datum: 2011-03-21 Tid: 17:02:10
URL: http://ronjazorina.blogg.se/
MK* skriver...

Älskar den serien, finns gånger då det är jobbiga scener men storyn i sig är äckligt bra!

Datum: 2011-04-03 Tid: 12:53:52
URL: http://victoryintro.blogg.se/
KOMMENTERA:
NAMN/ALIAS:
KOM IHÅG MIG!

MAIL (publiceras ej):


BLOGG/HEMSIDA:


KOMMENTAR:
(Spam och reklam raderas omgående)

Trackback