BEREDD BESTÄMD BESLUTSAM






Hej hej! Kom hem för en stund sen. Idag har jag varit på mitt andra möte med min kbt-terapeut och det gick ganska bra. Jag har haft som uppgift sen sist att skriva en lång lista på saker som har med blod att göra. (Har andra fobier också men hon säger att det är bäst att ta en sak i taget). Allt på listan ska värderas från 0-100 beroende på hur ångestframkallande varje grej är. Och sen jobbar man sig uppåt på listan tills man når den där satans toppen där ens mardrömmar står skrivna. I slutändan ska man kunna hantera alla de där situationerna utan ångest och panik. Man måste inte gilla alla lägen, men man ska kunna hantera dem.
Idag fick jag lära mig att "andas i fyrkant". Det var väldigt nytt för mig och jag ska träna på det minst tre gånger varje dag tills nästa träff den siste november. Någon mer som fått lära sig det?
En sak till som jag ska komma ihåg och ta fram när det behövs är de tre B:na som står för Beredd, Bestämd och Beslutsam. Det är en pepp-metod som bara består av de här tre orden som ska upprepas om och om igen vid minsta osäkerhet. Man ska uttala dem i huvudet med styrka och övertygelse och det ska hjälpa en att inte backa för något man behöver göra men som man är rädd för.

Har ni något som ni är väldigt rädda för? Hur gör ni för att återfå kontrollen när den håller på att brista?

KOMMENTARER TILL INLÄGGET:
Stina skriver...

Jag är sjukt rädd för två saker och det är harkrankar och kackerlackor. (Iofs är jag rädd för de flesta insekter men mest de två.) Jag får panik och springer iväg när jag ser en harkrank. En gång gick jag hem från en fest långt innan den slutade, bara för att det fanns två stora harkrankar i lägenheten :( Kackerlackor råkar jag inte ut för så ofta för jag har bara varit utomlands en gång som tur är! :) Men den gången började jag gråta när det var en kackerlacka i vårt sovrum!



Usch, fobier är jobbiga! Hur kommer det sig att du börjat på kbt-terapi? Kostar det en massa pengar?

Datum: 2010-11-29 Tid: 15:31:28
URL: http://obsessivecuteness.blogg.se/
Candy skriver...

Åh, så fin du är! Ibland är jag avundsjuk på ditt utseende, även fast jag för det mesta är nöjd med mitt (nåja, medicinkilona hatar jag, men de kämpar jag för att bli av med).



Jag har aldrig fått lära mig det där med att andas i fyrkant. Om det inte är för svårt att förklara i text skulle jag bli jätteglad om du skrev ett inlägg om det! Inget måste, men det vore intressant att läsa.



Helt klart bra i alla fall att ta en sak i taget, annars blir det för mycket på en gång och risken är att man inte blir av med någon fobi utan kanske bara mår sämre för att man blir trött & utmattad.



Lycka till med fortsättningen av kbt:n! Hur många gånger ska du gå?

Datum: 2010-12-03 Tid: 02:22:15
URL: http://www.eye-candy.se
KOMMENTERA:
NAMN/ALIAS:
KOM IHÅG MIG!

MAIL (publiceras ej):


BLOGG/HEMSIDA:


KOMMENTAR:
(Spam och reklam raderas omgående)

Trackback