Trevlig julafton, äckligt slut


Idag har vi firat julafton hemma hos Hans mamma och pappa. Det var jättetrevligt men en mycket annorlunda jul än vad jag brukar vara med om. Men det kändes som idag inte var särskilt speciell ändå eftersom jag redan tycker att jag firat julafton hemma hos mamma i veckan.

När Hans och jag kom hem satte vi oss framför tv:n och tittade på en av de tre Stephen King-filmer han fått i julklapp. Senare började den jobbiga kvällen då Hans börjar med att säga att han hittat två insekter/skalbaggar/löss i vårt sovrum. Han blev nojig och tyckte att det såg ut som vägglöss. Den ena hittade han i vattenglaset på sitt nattduksbord och den andra i min säng! Sen hittade jag en till mitt på väggen på väg ut ur sovrummet.
Vi började genast tänka på filten som jag fått av hans mamma och pappa i julklapp, och som jag, direkt när jag öppnat den och tagit ur den ur förpackningen, lagt i min säng en timme. Tänk om "lössen" kom ifrån den? Fastän den var ny? Det blev iallafall ett flitigt och frenetiskt städande av sovrummet och lyftande och konkande av otympliga madrasser. Vi struntade blankt i att klockan var över elva på kvällen och att man inte direkt får dammsuga eller dunka i golvet så dags. Vi hittade en baggliknande insekt till mellan sängarna + lite levande och döda pälsängrar. Ääääähk! Har vi sovit bland allt detta äckel? Kändes riktigt olustigt.
Sen tog jag mig en titt på en av mina mjukdjursälgar som stod på golvet. Tänkte att "vafan, är det möjligt att ängrar finns även där man minst kan ana?". Och ja, jag hittade en liten änger inkilad vid mössan som älgen har på huvudet. Aldrig hade jag trott att det var så lätt att samla på sig denna ohyra! Imorgon ska jag storstäda bland resten av älgarna och hädanefter blir det storstädning av sängarna en gång i månaden.

Nåja, inget ont som inte för något gått med sig. Nu känns sängen renare än någonsin och det kommer kännas bra att sova där inatt (även om jag är väldigt säker på att jag kommer att drömma otäcka mardrömmar om äckliga skadedjur som kryper på mig inatt).

(Nu i efterhand tror vi faktiskt inte att insekterna kom ifrån filten. Jag hade den i soffan när vi tittade på film men där fanns ingenting. Och jag kollade igenom den noga efter städningen men hittade ingenting då heller. Skadedjuren måste ha funnits där hela tiden bara det att vi nu kom i kontakt med dem alla på en gång. Dessutom var det garanterat inte vägglöss kom vi fram till. Bilderna vi letade fram stämde inte med baggarna vi hade i sovrummet.)

Rekommenderar alla att ta sig en titt på sina sängar. I, under, på, mellan... Ja, storstäda och dammsuga allt vad ni orkar!! Det gömmer sig mycket mer än vad man törs tro!


Hoppas att ni haft en underbar julafton!


KOMMENTARER TILL INLÄGGET:
KOMMENTERA:
NAMN/ALIAS:
KOM IHÅG MIG!

MAIL (publiceras ej):


BLOGG/HEMSIDA:


KOMMENTAR:
(Spam och reklam raderas omgående)

Trackback