SKIP BEAT



Skip Beat vol 1

 


Ren och Kyoko



Bild ur vol 3


Det här är en av flera mangaserier jag läser just nu. Den handlar om Kyoko, en tjej som fostrats hårt under sin uppväxt och som en vacker dag får chansen att flytta ihop med traktens snyggaste och mest eftertraktade kille, Sho Fuwa. Av alla tjejer valde han, hennes barndomsvän och livs kärlek, just henne. Men det hela slutar i ett stort svek när Kyoko av en olyckshändelse får reda på att den enda anledningen till att hon blev tillfrågad var att hon skulle verka som Shos hushållerska. Hon har arbetat hårt med flera olika jobb samtidigt och dessutom suttit uppe varje natt och väntat på Sho, men han har bara tyckt illa om henne hela tiden och utnyttjat henne för att själv ha tid med att jobba sig fram till sin nuvarande karriär som känd artist.
Kyoko tänker se till att hämnas, men det enda sättet att lyckas verkar vara genom att själv ta sig in i nöjesbranschen och bli en ännu större kändis än Sho. Det blir dags för henne att ge sig in i den hårda kampen om ett yrke som är högst eftertraktat och där det finns många som står ivägen för hennes mål. Och Ren Tsugura, en skådespelare som ligger i nivå med Sho, är han ett hot eller ett hopp?

Jag gillar serien hittills. Den är proppfylld med humor och teckningarna är dessutom fina och välarbetade, även om jag till en början tyckte att männen i serien var gigantiska (långa alltså) och "övermanliga". Det kanske är en vane- och smaksak, men det blir hur som helst inte lika extremt längre in i serien.

OCH jag kan säga såhär: jag brukade läsa mycket mer förr. Men sen (för typ ett år sen) började jag bli lite snål, och det trots att jag vet hur värt jag tycker det är att ha böckerna sen när man väl har betalat för dem. Skönt att kunna läsa om dem om och om igen, titta på alla fantastiska teckningar och suga in varenda liten detalj man ser (och sen försöka komma ihåg hur det såg ut när man själv ska försöka teckna något liknande).
Nästa bok jag köper kommer förmodligen vara Death Note vol 4. Har bara kommit så långt med den serien än så länge (-_-)...

Ett bra tips för er som inte är så intresserade av att äga några mangaböcker men gärna vill läsa: De flesta bibliotek har ett bra utbud av mangaserier. Jag lånar gärna på biblioteket när jag ser en mangaserie som jag inte sett förut och som jag är osäker på om jag kommer tycka är värd att köpa. Hallå, är man inte gjord av pengar  (alt. bara är snål, haha) så måste man faktiskt vara säker på vad det är man ska köpa först :) Gillar man boken så är det ju bara att köpa antingen vol 1 som man nyss läst eller köpa vol 2 direkt.

Förresten ska jag försöka bli bättre på att skriva om mangaserier, men det känns som om de serier jag läser är så vanliga att de flesta som är intresserade av manga redan känner till dem och vet vad de handlar om. Well... Jag får göra det så intressant jag kan.

KOMMENTARER TILL INLÄGGET:
Lisa skriver...

Bra tips. Jag gillar verkligen det lite äldre sättet som det är tecknat på. Ska kolla upp om den finns som anime, som ju är min nisch. ;)

Datum: 2010-02-25 Tid: 10:41:52
URL: http://lisaolai.se/
KOMMENTERA:
NAMN/ALIAS:
KOM IHÅG MIG!

MAIL (publiceras ej):


BLOGG/HEMSIDA:


KOMMENTAR:
(Spam och reklam raderas omgående)

Trackback