FATAL FRAME II / PROJECT ZERO II





Fatal frame 2 - Crimson Butterfly (Project Zero 2 i europa) är uppföljaren till Fatal Frame och det andra spelet av fyra i denna survival horror-serie som handlar om spöken, kameror och gamla seder kopplade till Shinto-religionen. Serien är unik pga den ovanliga idén att använda en speciell kamera som enda vapen.




PROLOG
(Text översatt ur textmanual)


Tvillingsystrarna Mio och Mayu är på besök på sitt barndomshem. Insluten i sina minnen, tittar Mio upp och upptäcker att Mayu följer efter en röd fjäril in i skogen. Efter att hon följt efter sin syster finner hon sig själv ensam på en dimmig bergsstig. Hon börjar se ljus lysa mellan träden och följer dem. När den täta skogen skingrar sig står Mayu där, omgiven av ett otaligt antal röda fjärilar. Framför de båda tvillingarna, mitt i dimman och mörkret, ligger en mystisk by.

Den försvunna byn,
All God's Village.
Byn sägs en gång ha legat i skogen, djupt inne bland bergen. Den här skogen kommer nu att gå förlorad pga bygget av en ny damm.
Legenden säger att byn, under slutskedet av en speciell festival, plötsligt försvann och lämnade skogen insvept i en tjock dimma.
Många säger också att om du råkar gå vilse i den här skogen kommer du att bli ledd till den här försvunna byn.



HANDLING


Mio och Mayu har alltså letts in i All God's Village. De har ingen aning om vad som har hänt i byn och allt står öde. Efter att ha undersökt platsen lite mer hittar de en antik kamera (the Camera Obscura). De får senare klart för sig vad den kan användas till.
De blir mer och mer indragna i byns förflutna och det verkar som om händelsen som förbannade hela All God's Village upprepar sig. Det tycks också verka som om tvillingarna ofrivilligt blir viktiga pusselbitar i händelseförloppet. Det finns nämligen en historia som handlar om fler tvillingpar, i en annan tid men på samma plats. Tvillingpar som allihop har gått ett fruktansvärt öde till mötes.
Mio gör allt hon kan för att skydda sin syster Mayu som, pga en olycka sen de var små, inte kan springa. Men hennes ansträngningar verkar inte hjälpa, både hon och hennes syster är alltför indragna nu, och den ödesdigra dagen närmar sig... Igen.






HUVUDPERSONER




Mio är spelets hjältinna. Hon är den lite modigare tvilllingen som ställer upp för sin syster vad som än händer. När hon och Mayu var små och lekte i skogen lät hon sin syster jaga henne och ropade att hon skulle springa bort från Mayu om hon inte hann ifatt henne. Mayu blev väldigt rädd och i ett desperat försök att hinna ifatt Mio, snubblade hon och ramlade ner för en lite bergssluttning. Mio har väldigt dåligt samvete för detta och har lovat Mayu att aldrig lämna hennes sida.



Mayu är väldigt tystlåten och blyg. Hon är känslosam och precis som Mio har hon ett sjätte sinne, som dessutom är ännu starkare än systerns. Hon tycker att Mio dömmer sig själv för hårt vad gäller olyckan med Mayus ben, men hon har samtidigt inget emot att ha sin syster nära sig hela tiden. Hon litar på Mio till hundra procent.




En vithårig pojke som Mio träffar på under sitt sökande efter Mayu. Han sitter inspärrad men kan prata med Mio genom ett gallertäckt fönster. Han hjälper henne genom att berätta för henne hur hon kan rädda sin syster.
Itsuki skulle tillsammans med sin bror Mutsuki genomgå ceremonin då den svagare av de två offras (i det här fallet Mutsuki) för att bli ett med den starkare av dem. De hade inget emot att göra detta då de båda visste att om det genomgick ceremonin så skulle flickorna Yae och Sae inte behöva göra det. Men ceremonin misslyckades pga tvillingarnas starka kärlek, och det blev bestämt att Yae och Sae skulle offras redan nästa år.




Misslyckandet av ceremonin då Itsuki och hans bror Mutsuki skulle "bli en" gjorde att Yae och Sae nästa år blev tvungna att genomgå samma sak. Itsuki ville rädda tvillingarna från deras öde och hjälpte dem att fly. Sae ville inget annat än att genomgå ceremonin och offras för att sen återförenas som en del av sin syster, så därför ville hon egentligen inte fly. För att förhindra deras egen flykt såg Sae till att ramla med flit i tron om att hennes syster skulle upptäcka det och att de båda skulle bli fångade av byborna som gett sig ut för att leta efter dem. Yae märker dock inte att Sae inte längre är bakom henne utan fortsätter att springa.
Sae blir tillfångatagen och ska offras, ensam. Hon väntar och väntar i hopp om att hennes syster ska återvända till henne så att de kan genomgå ceremonin tillsammans. Men Yae kommer inte, och ceremonin misslyckas.








MINA BETYG

UTSEENDE OCH MILJÖER: 9/10
Atmosfären och miljöerna påminner såklart mycket om Fatal Frame 1. Lika mörkt, övergivet, spöklikt, dimmigt osv. Dock vistas man i flera olika byggnader vilket är lite roligare än när man bara håller sig till en som man gör i första spelet. Jag har till och med dåligt lokalsinne när jag spelar så jag måste kolla på kartan hela tiden:P Men det är lite mer spännande just därför, att man får vistas mycket både inne och ute och hålla reda på i vilken byggnad man gjorde vad.
Spelets grafik är för övrigt mer än väl godkänd.

HISTORIA: 9/10
Det är en sorglig historia som spelet bygger på. Vill inte avslöja för mycket men det är flera händelser som lika gärna skulle kunna vara verkliga. Det handlar om människor som faller offer för mäktiga människors envisa tro på hur man ska väga upp gott och ont, om hur tvillingar tvingas till att splittras på det mest vidriga sätt för att istället kunna bli "en". När det kommer till religiösa sekter kan även den mest sjuka idén vändas till något helt naturligt och rätt.

MUSIK OCH LJUD: 8/10
Ingen bakgrundsmusik direkt utan mer spöklika bakgrundsljud som kan liknas vid både vind och väsande vålnader. Knarrande trä och röster, små bjällror och barn som både skrattar och gråter. Skrämseleffekter med hjälp av ljud.
Och för övrigt är Tsukiko Amanos "Chou" (låten som spelas i slutet av spelet) helt otroligt bra!

STYRNING: 6/10
Du kan anpassa kontrollens funktioner så att de passar dig. Därför behöver det aldrig vara svårt att lära sig styrningen.

SPÖKEN: 9/10
Anledningen till att det blir en nia här är bara på grund av en sak; THE KUSABI. The kusabi är ett jävligt otäckt väsen som återuppstod samtidigt som Sae (när tvillingarnas ceremoni gick snett).
Vålnaden är egentligen en återuppstånden Seijiro Makabe, som blev offrad för att lugna "den helvetiska avgrunden" (the Hellish Abyss) tills det blev dags för Yae och Sae att gå igenom sin ceremoni (och offrandet av Yae). När den också gick snett återuppstod alltså både Seijiro och Sae och mördade alla invånare i byn.

UNDERHÅLLNING: 7/10
GRYMT spel! Det är läskigt, roligt, spännande och erbjuder skapligt många speltimmar. Ju längre man kommer i spelet, desto mer förstår man av historien. Man hittar små ledtrådar och texter under spelets gång som håller stämningen kuslig även när det inte finns spöken att kämpa mot.
Det finns flera slut, och vilket det blir beror på vilken svårighetsgrad du valt att spela.
Det kan vara frustrerande att ha sin halta syster gåndes bakom sig. Meningen är ju att man ska skydda henne, men det ör inte alltid så lätt när hon inte springer lika fort som en själv (och när hon dessutom lyckas komma bort från en några gånger).
Spelet är inte särskilt svårt. De flesta klarar det nog utan att fastna och inte veta hur man ska ta sig vidare.
Men en annan sak måste jag påpeka. Spelet är inte vansinnigt svårt... TILLS du kommer till slutbossen dsv Sae och the Kusabi. Där talar vi om något helt annat än det man stött på tidigare. Jag måste erkänna; Jag har faktiskt inte klarat det här spelet, just pga den här slutbossen. Det är alldeles för svårt för mig.
















Helt okej trailer:)

Tsukiko Amano - Chou

(Bildkällor: Gamers hell och google)

KOMMENTARER TILL INLÄGGET:
Mimmi skriver...

Yes Fatal Frame! Spelade 2:an på Xbox kommer jag ihåg. Jag blev så skrämd att jag slängde iväg kontrollen och slog i tån i TV hyllan så jag började blöda. Livsfarligt juhe.



SV: Det tycker jag var ett mycket bättre sätt att se på det, man har hittat sin stil helt enkelt! Kanske borde gå tillbaka och köpa en tröja i alla fall xP

Datum: 2010-09-25 Tid: 17:37:24
URL: http://kiminostyle.blogg.se/
Mimmi skriver...

Tack för din kommentar (för "insynen"), det är ju ofta svårt att ta till andras syn på saker och hur andra uppfattar saker och ting.

Egentligen så förstår jag vad folk menar när dom säger att jag t ex varit modig och liknande. Som du säger är det svårt för många att släppa det trygga som man känner igen och jag är verkligen likadan. Det som jag bara gärna inte säger (för att folk ofta blir upprörda) är att jag kände aldrig att Sverige var min trygghet, jag har aldrig känt att "no matter what Sweden's got my back". Jag har aldrig känt att landet funnits där för mig utan har bara känt mig sviken och det var därför jag flydde.. och hur starkt är det egentligen, att fly så fort det är något.. det är så jag tänker och därför har lite svårt att ta till mig beräm.

Japan å andra sidan har alltid tagit hand om mig sen jag kom hit.



Men jag håller med! Fler borde våga ta steget! Om bara för ett litet tag, det är en rätt kul erfarenhet : )

Datum: 2010-09-25 Tid: 18:26:29
URL: http://kiminostyle.blogg.se/
Mimmi skriver...

Det var min psykolog som upptäckte det och jag var rätt så gammal, 17 år när dom drog igång utredningen och 18 när jag fick diagnosen. Hon hade mycket erfarenhet med bokstavs diagnoser så hon såg det på mig.



Hehe vi har torktumlare här men precis som i Sverige är det dyrt och sen ska man ju ha plats också. Fast jag saknar ingen tumlare det är så få saker man kan stoppa i där, mest handdukar och strumpor. Känns rätt onödigt då.



Datum: 2010-09-28 Tid: 01:46:49
URL: http://kiminostyle.blogg.se/
Ells skriver...

Urrgh, älskar hur du berättar om spelen, vill spela det ju bara för det :(

Datum: 2010-10-03 Tid: 21:04:49
URL: http://jademysteries.blogg.se/
Stina skriver...

Åh, jag har ettan men har inte spelat klart det. Har nog inte spelat det på minst ett par månader, jag kom liksom av mig och det är för läskigt för att spela ensam också så det dröjer nog länge innan jag lyckas klara det :P

Datum: 2010-10-26 Tid: 13:14:34
URL: http://obsessivecuteness.blogg.se/
KOMMENTERA:
NAMN/ALIAS:
KOM IHÅG MIG!

MAIL (publiceras ej):


BLOGG/HEMSIDA:


KOMMENTAR:
(Spam och reklam raderas omgående)

Trackback