JAG, EN GEISHA





Tänkte börja läsa den här boken idag. Har haft den ett tag men när jag köpte den hade jag redan två böcker som jag läste för tillfället så den fick läggas åt sidan tills vidare.

Mineko Iwasaki spelade en väldigt stor roll i skapandet av boken En geishas memoarer eftersom det var hon som hjälpte författaren (Arthur Golden) med nästan all fakta kring hur en geishas liv kunde se ut. Dock gjorde Arthur misstaget att skriva med hennes namn i "författarens tack" i slutet av boken, när Iwasaki krävt att hennes namn inte skulle komma ut i samband med boken. Eftersom boken är en fiktiv berättelse men ändå innehåller så mycket som kan liknas vid Iwasaki och hennes liv så stämde hon Arthur för avtalsbrott och ärekränkning för att han använt hennes historia på fel sätt genom att manipulera eller lägga till fakta som inte är sanna.
Jag blev lite besviken när jag läste En geishas memoarer för jag trodde verkligen att den var en sann historia! Jag var trög, jag vet, men jag är inte den enda som trodde att den var sann. En helt underbar bok ändå dock, det måste ni få veta!

Jag är galet fascinerad av geishor och det ska bli extra intressant att läsa Iwasakis bok eftersom det är en riktig självbiografi till skillnad från En geishas memoarer. Iwasaki valde att skriva den här boken för att få berätta "den sanna" historien om hur hennes liv som geiko såg ut, och för att slå hål på Arthurs bild av historien.

Läs mer om Iwasaki.


KOMMENTARER TILL INLÄGGET:
Emma skriver...

Hehe, tack så mycket! Jaadu, det kan vara lite olika men normalt sett så ligger de på 20 cm höga från o till.. så, smått antar jag? :D

Datum: 2010-11-18 Tid: 11:47:15
URL: http://oursketchbook.com
Johanna skriver...

Tack för boktipset! Jag visste i för sig innan att en geishas memoarer inte var på riktigt ^^''' men jag älskar filmen (synd att man inte läst boken) och vill nu veta den riktiga sanningen. Skall köpas på bokrean ;P

Datum: 2010-12-21 Tid: 00:26:37
URL: http://johannabergvall.blogg.se/
KOMMENTERA:
NAMN/ALIAS:
KOM IHÅG MIG!

MAIL (publiceras ej):


BLOGG/HEMSIDA:


KOMMENTAR:
(Spam och reklam raderas omgående)

Trackback