GUIDE - BYTA BATTERI I GAME BOY-SPELET




Har precis börjat spela mitt Pokémon Silver igen efter flera års uppehåll. Anledningen  till uppehållet var att spelet raderade mina sparade filer hela tiden. Jag trodde att spelet bara gått sönder, men efter att min brorsas Gold version också börjat radera filerna så tog han reda på att batteriet i spelet var problemet. Det ser nämligen till att klockan i spelet fortsätter att gå även när du stänger av, så att du alltid har rätt tid när du spelar. Efter flera år (vare sig du spelat mycket eller inget alls) så tar batteriet slut och måste bytas ut.

Det är inte alla som tänker på detta men med lite pill kan man byta ut batteriet helt på egen hand.

Du behöver egentligen en mycket speciell skruvmejsel till detta men det går även bra med ett eller två mindre, vanliga, platta, skruvmejslar. Batteriet du ska ha heter CR2025.




* Lirka upp skruven som sitter på baksidan av spelet. Självklart ska du vrida motsols! När du fått loss skruven får du isär spelet genom att trycka framsidan neråt.





* Inuti kommer du att upptäcka att batteriet sitter ordentligt fast mellan två "tabs". Det finns ingen anledning till att vara rädd och försiktig här. Vill du få bort batteriet så måste du ta i med hårdhandskarna eftersom tabbarna sitter stenhårt fast i batteriet. Bry dig inte om att tabbarna kommer se helt misshandlade ut när du är färdig, de kommer att fungera ändå. Se bara till att använda en platt tång och platta till dem lite så att de inte är så knöggliga.





* Lägg dit det nya batteriet precis så som det gamla låg och lägg tabbarna mot batteriet. Sätt helst dit en liten bit tejp som kan hålla ihop allt. Jag valde världens sämsta tejp som bara kladdade så jag bytte ut den sen mot vanlig genomskinlig!!

* Sätt ihop spelet igen och börja spela. Spara när du kört en stund och stäng sen av spelet för att starta om och kontrollera att din sparfil finns kvar. Prova flera gånger och kanske med några timmars uppehåll (bäst att vara på den säkra sidan).

Det finns massvis med instruktioner på youtube, men jag tyckte att de flesta sög så därför gjorde jag en egen  guide. Vill påminna om att detta inte är någon garanti för att spelet ska fungera igen. Är du oförsiktig så kan du råka ha sönder spelet. Men jag säger såhär... Vad har du att förlora? Byter du inte batteriet kan du inte spela spelet mer (om du inte vill köra början om och om igen tills du vill kräkas på introt) och byter du det kan något råka gå fel och då kan du inte heller spela.

Värt ett försök! Lycka till!

KOMMENTARER TILL INLÄGGET:
Wararat skriver...

svar. Ja, jag har massa sår på fötter nu! :(

Datum: 2010-06-01 Tid: 22:21:11
URL: http://noxea.blogg.se/
ONLINE DRAMA nu 983 unika tablettaskar ! skriver...

Med andra ord - spara inte på batteriet - Njut så länge det varar :)))) Men, sjukt bra att du tipsade om detta !

Datum: 2010-06-02 Tid: 12:02:50
URL: http://onlinedrama.wordpress.com
Stina skriver...

Sv: Hahah, ja det såg ganska kul ut! ^^

Datum: 2010-06-04 Tid: 10:39:37
URL: http://obsessivecuteness.blogg.se/
Isak skriver...

Tack! Detta har varit en av mina barndomstragedier (ja, jag är under 18). Bra tagna bilder!

Datum: 2011-03-16 Tid: 15:46:14
hej skriver...

du är bäst!!!!!!

Datum: 2012-08-14 Tid: 22:35:15
Anonym skriver...

Tackar
Fixat mina spel nu...

Datum: 2012-09-25 Tid: 16:29:19
KOMMENTERA:
NAMN/ALIAS:
KOM IHÅG MIG!

MAIL (publiceras ej):


BLOGG/HEMSIDA:


KOMMENTAR:
(Spam och reklam raderas omgående)

Trackback